Ministerstvo vnitra - Odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy
náměstí Hrdinů 1634/3
140 21 Praha 4
Získané ocenění
Ocenění „Organizace dobré veřejné služby“ v kategorii Implementace modelu CAF 2013 stříbrného stupně Ceny Ministerstva vnitra za kvalitu ve veřejné správě.
Aplikovaný přístup
Impulsem pro Městský úřad Žďár nad Sázavou („MěÚ“) k zavedení modelu CAF 2013 byla vůle dosavadní praxi úřadu doplnit o systémový přístup k hodnocení kvality v organizaci veřejné správy s cílem naplňování jeho vize a poslání. Model CAF byl v podmínkách MěÚ zaveden v rámci projektu „Efektivní řízení, rozvoj a otevřenost“ v roce 2014. Již v roce 2013 byli osloveni všichni zaměstnanci a vznikl nový tým – CAF tým, který je dlouhodobě stabilní a je složen z dobrovolníků z řad zaměstnanců městského úřadu, kdy většina odborů a oddělení má v týmu svého zástupce.
Každý člen CAF týmu je považován za „vyslance kvality“, který má dlouhodobý úkol řešit problematiku kvality v rámci úřadu. Z důvodu jeho postavení je mu umožněno, aby svými poznatky a podněty ovlivňoval chod úřadu, k čemuž průběžně sbírá i náměty na zlepšení od svých spolupracovníků. Podařilo se tak vytvořit tým lidí, kteří chtějí iniciativně přispívat k trvalému zlepšování poskytovaných služeb veřejné správy a zlepšování chodu organizace.
Rozsah a průběh realizace
Na postupném zavedení kritérií společného hodnotícího rámce CAF do uplatňovaného systému řízení se podílela většina zaměstnanců MěÚ. Zdárnému průběhu implementace velice napomohlo dlouhodobé směřování úřadu v oblasti kvality, ve kterém se vedení úřadu jednak snažilo motivovat své zaměstnance, jednak kladlo důraz na participaci při řešení úkolů, na otevřenou komunikaci a na budování atmosféry důvěry mezi zaměstnanci.
CAF tým nastavil proces hodnocení MěÚ dle modelu CAF, které spočívá v každoročním vyhodnocení jeho stavu a v následném shrnutí výsledků do podoby Sebehodnotící zprávy a Akčního plánu. Zavedl harmonogram prací platný pro každý kalendářní rok, který podrobně řeší fáze sestavení Akčního plánu („AP“): vyhodnocení předchozího AP, sběr a vyhodnocení zjištění s vazbou na subkritéria CAF, naformulování silných stránek a oblastí ke zlepšení, názorový konsensus, určení priorit a sestavení AP pro nadcházející období.
Hlavní přínosy a výsledky
Chceme být úřadem, který je otevřený potřebám našich klientů a zaměstnanců. Místem, kde se setkáte s profesionálními a vstřícnými lidmi, kde trvale usilujeme o zlepšování služeb, které Vám poskytujeme.
Příklad je součástí publikace Ceny Ministerstva vnitra za kvalitu ve veřejné správě 2017 a 2018: Příklady dobré praxe.
Autor fotografie: Herbert Frank from Wien (Vienna), AT – Žďár nad Sázavou (Saar), Hauptplatz mit Pestsäule und Rathaus, CC BY 2.0, http://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=69877617
Zajímavé odkazy
Vznik webové stránky www.kvalitavs.gov.cz byl realizován z finančního příspěvku Fondů EHP a Norska, konkrétně programu Řádná správa.