Ministerstvo vnitra - Odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy
náměstí Hrdinů 1634/3
140 21 Praha 4
Cíle projektu
Řešení mělo za cíl implementovat znalosti a dovednosti systémových přístupů, metod a nástrojů řízení kvality mezi co největší počet zaměstnanců Městského úřadu Prostějov. Dosáhnout tak vyšší kvality poskytovaných služeb úřadu a tím spokojenějších občanů/klientů úřadu.
Podporou realizace tohoto projektu bylo seznámení zaměstnanců úřadu s vizí MÚ Prostějov, s tzv. „5 eS“. Vize MÚ Prostějov je „ dobrá služba, tzn. dělat Správné věci, Správným způsobem, ve Správný čas, se Správnými lidmi, pro Spokojeného občana“.
Popis řešení
Řešení se zaměřuje na dosažení takového stavu prostředí úřadu, kdy se kvalitou a výkonností budou na jednotlivých odborech a odděleních zabývat nejenom vedoucí úředníci, ale také všichni řadoví zaměstnanci. Dosažení stavu úřadu s touto charakteristikou chování jednotlivých zaměstnanců:
Řešení vychází z plnění následujících předpokladů zaměstnanci úřadu: formulování jasných srozumitelných a měřitelných cílů, znalost cílů zaměstnavatele (úřadu), spolupráce na provedení analýzy stávajícího stavu a na veřejné propagaci potřebných změn, zásadní zlepšení interní komunikace. Potlačení nahodilé komunikace a přechod k pravidelné a plánované komunikaci s určením cíle, prostředku a četnosti komunikace.
Podstatou řešení je ustanovení rolí koordinátorů kvality na jednotlivých odborech úřadu. Koordinátoři mají za úkol se soustředit v daleko větší míře než ostatní pracovníci na kvalitu konkrétní práce prováděné uvnitř odborů včetně jejích výstupů. V případě nalezení nesouladu mají povinnost přijmout systémové opatření ke korekci činností, aby mohly být úspěšně dosaženy plánované cíle. Těžištěm činnosti koordinátorů je spolupráce s projektovým týmem na zlepšování agend samostatné a přenesené působnosti. Hlavním výstupem je potom „Plán zlepšování úřadu“.
Řešení je podporováno systémem řízení úřadu, který uplatňuje kritéria a koncepce Modelu CAF, naplňuje témata místní Agendy 21, provádí změny na základě srovnání Benchmarkingové iniciativy 2005 a využívá další metody a nástroje kvality.
Výsledkem jasného stanovení úlohy koordinátorů kvality odborů jsou následující přínosy: pravidelná práci s výstupy v rámci zapojení úřadu do BI 2005, pravidelné rozbory analýz jednotlivých agend, sledování a uplatňování dobrých praxí, častější navrhování kroků ke zlepšování (inovaci).
Hlavní přínosy a výsledky
Přenositelnost řešení
Řešení je bez specifických úprav přenositelné na další organizace veřejné správy.
Možné překážky realizace
Cena Ministerstva vnitra za inovaci ve veřejné správě – ročník 2009
Použitá fotografie:
Lehotsky – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, http://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=21433749
Zajímavé odkazy
Vznik webové stránky www.kvalitavs.gov.cz byl realizován z finančního příspěvku Fondů EHP a Norska, konkrétně programu Řádná správa.