Ministerstvo vnitra - Odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy
náměstí Hrdinů 1634/3
140 21 Praha 4
Získané ocenění
Ocenění „Organizace dobré veřejné služby“ v kategorii Uplatňování systému managementu dle ISO norem stříbrného stupně Ceny Ministerstva vnitra za kvalitu ve veřejné správě.
Aplikovaný přístup
ÚMČ Praha 14 uplatňuje požadavky na systémy managementu kvality již od roku 2006. Od této doby je systém řízení kvality (QMS) chápán jako nástroj pro usměrňování a řízení naprosto všech úřadem zabezpečovaných činností v oblasti státní správy a samosprávy. Představuje systematický a koordinovaný přístup k řízení kvality a vychází ze stanovené koncepce, strategie a definovaní cílů kvality. Zpočátku úřad provedl sebehodnocení svých činností a následně postupně zaintegroval do QMS témata místní Agendy 21.
Systém řízení kvality zabezpečuje neustálé zlepšování výkonnosti úřadu, a to zejména v oblasti uspokojování potřeb občanů. S občany je veden dialog a jejich vhodné náměty na zlepšení poskytovaných služeb jsou obratem zapracovány do příslušné agendy.
Zavedení systému managementu kvality přineslo strukturovaný a systematický přístup k řešení řízení úřadu. QMS pomohl vyřešit řízení rizik a příležitostí, definovat a utřídit všechny vykonávané činnosti v procesech státní správy a samosprávy.
Rozsah a průběh realizace
QMS usměrňuje všechny úřadem vykonávané činnosti a je uplatňován ve všech organizačních útvarech úřadu. QMS také upravuje řídící vztahy mezi úřadem a vedením městské části.
Rozvoj systému řízení kvality probíhá kontinuálně při zapojení zaměstnanců, kteří provádějí dané aktivity v rámci své pracovní náplně. Tito zaměstnanci jsou nejenom přizváni do diskuze o svěřené problematice, ale mají následně i odpovědnost za správnost a úplnost provedených změn v systému řízení.
Hlavní přínosy a výsledky
Zavedením a dlouhodobým uplatňováním systému managementu kvality chceme zajistit systematické, smysluplné a kontrolované řízení všech procesů v rámci úřadu tak, aby byly co nejefektivnější a v co nejvyšší míře reflektovaly zájmy občanů městské části.
Příklad je součástí publikace Ceny Ministerstva vnitra za kvalitu ve veřejné správě 2017 a 2018: Příklady dobré praxe.
Autor fotografie: Ulathaar – Vlastní dílo, Volné dílo, http://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9540255
Zajímavé odkazy
Vznik webové stránky www.kvalitavs.gov.cz byl realizován z finančního příspěvku Fondů EHP a Norska, konkrétně programu Řádná správa.