Vyšlo v č. 5/2025

Veřejný prostor musí být především kultivovaný, bezpečný a legálně užívaný. Jsme v samotném srdci Prahy, v místě, které si většina návštěvníků spojí s obrazem celé země. Když jsem si nechal zpracovat detailní analýzu využívání veřejného prostoru, zjistil jsem, že téměř polovina z něj je užívána bez vědomí úřadu. To mě nenechalo klidným. Následoval jsem stopy – a našel desítky nelegálních předzahrádek a stánků, nejčastěji s trdelníky. To je pro mě symbol selhání systému, který jsem se spolu s kolegy a paní starostkou Terezií Radoměřskou rozhodl narovnat. Zpočátku to byl boj s větrnými mlýny – a někdy to byl i boj uvnitř samotného úřadu. Nevole některých mě překvapila, ale místo rezignace jsem hledal řešení v zákonech. Objevil jsem paragraf 25 zákona o pozemních komunikacích. Díky němu lze nelegální zábor veřejného prostoru odstranit i bez identifikace provozovatele – a hlavně v poměrně rychlém čase. I když je proces pořád náročný, je to reálná cesta. Dá se to vyřešit do dvou měsíců místo roky trvajících soudních sporů. Díky tomu jsme odstranili nelegální restaurační předzahrádky na Staroměstském náměstí, v Týnské nebo stánek před Českou národní bankou. Přiznávám, že jsem díky tomu zažil několik nepříjemných situací. Nešlo by to bez podpory týmu a osobní odvahy.
Praha 1 jako příklad pro ostatní města
Co je k tomu potřeba? Odvaha, aplikace zákona o pozemních komunikacích a spolupráce. Velmi doporučuji číst zákony a judikatury. Nejdůležitější je mít vnitřní integritu a systémově nastavené procesy uvnitř úřadu. Využíváme zákon o pozemních komunikacích, přidáváme interní směrnice a spolupracujeme napříč odbory. Reakce legálních podnikatelů jsou pozitivní – cítí, že někdo konečně dovádí práci do konce a čistí veřejný prostor. Ti, kteří parazitovali na veřejném prostoru, pochopitelně radost nemají. Ale pokud někdo roky neplatí za nejlukrativnější plochy v republice, nemůže čekat potlesk. Kromě předzahrádek řešíme i stánky, reklamní stojky a různá zařízení. Všechno má svůj řád – a musí být pod dohledem. Posun za poslední dva roky je viditelný. Výrazně se zlepšilo i vymáhání místního poplatku za užívání veřejného prostranství. Dodávám finančnímu odboru podněty, oni vedou řízení a výnosy v rozpočtu rostou. Je to týmová práce, ale hlavně vědomí, že veřejný prostor je společné dědictví, ne soukromý byznys.


Manuál pro kultivovanou Prahu
Manuál obsahuje soubor pravidel, jak vizuálně prezentovat provozovnu, aby reklama respektovala hodnoty historického města. Manuál byl rozšířen i o pravidla pro restaurační zahrádky. Chválím, že Praha konečně řekla, jak mají vypadat předzahrádky, jak pracovat s reklamou. Ale není to dokonalé. Například otázka markýz je podle mě stále nevyjasněná. Já osobně nejsem jejich fanouškem. Když je nepotřebují v jiných městech, proč bychom je měli mít my? Pravidla manuálu se daří vymáhat. Nové nájemní smlouvy obsahují povinnost manuál dodržovat. U historických smluv to tak ještě není, ale postupně je nahrazujeme. Je to běh na dlouhou trať, ale jdeme správným směrem.
Rezervace předzahrádek online
Další místa, která nám dělají vrásky, je Staroměstské a Václavské náměstí, Královská cesta. Tam máme ještě rezervy. Chtěl bych také zintenzivnit úklid a údržbu – město si zaslouží být čisté a důstojné. Nestačí jen hasit problémy, musíme vytvářet i pozitivní vizi. Nyní připravujeme s kolegy zjednodušení systému povolování restauračních předzahrádek tak, aby to žadatel mohl celé udělat online. Městská část bude mít všechny relevantní podklady hned na začátku celého procesu, aby vůbec mohla řádně rozhodovat se znalostí všech skutečností a platební morálky žadatele vůči městu. A co děláme pro zlepšení těchto míst? Zasahujeme do vzhledu zahrádek, soutěžíme nové nájemce do městských prostor. Praha nepotřebuje trdelníky a weed shopy na každém rohu. Potřebuje charakter. Přidanou hodnotu.
Praha nejen pro turisty, ale i pro místní
Snažíme se vytvářet prostor i pro místní obyvatele. Malá Strana, Kampa, Petřín, náplavky – to jsou místa, která milují i Pražané. Kampa se dočká citlivé revitalizace, která bude šitá na míru místním. Praha 1 tak může být i domovem, nejen kulisou pro turisty. A na co jsem nejvíc hrdý? Že jsem probudil energii městské části. Začali jsme čistit veřejný prostor – ne symbolicky, ale reálně. Staroměstské náměstí je důkazem. Ukázali jsme, že máme odvahu, pevný postoj a že Praha 1 není na prodej. ■
Manuál pro kultivovanou Prahu: Devatero dobré praxe Méně je více
Zákazníka musíte zaujmout během několika vteřin. Text sdělení by měl obsahovat minimum informací – lépe tak vyniknou a upoutají pozornost. Zkuste to bez plastu
Prvky označení provozovny by měly být zhotoveny z tradičních materiálů, jako např. kov, dřevo, sklo. Lze využít i soudobé materiály, ale jen v případě návrhů s výjimečnou designovou a řemeslnou kvalitou.
Nechte kolemjdoucí nahlédnout
Velkoplošné polepy jsou sice nejlevnější forma reklamy, rozhodně však ne ta nejvhodnější. Provozovna, která nemá zaslepenou výlohu, může zákazníky zaujmout i mimo otevírací dobu a podnítit k pozdější návštěvě.
Bez křiklavých barev
Nepoužívejte reflexní, fluorescenční a jinak křiklavé barevné tóny. Sviťte s mírou. Intenzitu osvětlení volte ohleduplně. Prvky označení nesmějí být nasvětleny přídavným světelným zdrojem osazeným na fasádě nebo na výstrči (reflektory, lampy, LED pásky).
Blikání zakázáno
Vyhněte se sériově vyráběným nápisům. Nápisy nesmějí blikat, rotovat či obsahovat pohyblivé informace.
Obrazovky do obýváku, ne na fasádu
Na fasádu či do vitrín nemají být umístěny obrazovky s pohyblivými upoutávkami – do památkově hodnotných lokalit nic podobného nepatří. Pozor na bezpečnost
Všechny prvky musí být provedeny tak, aby neohrožovaly chodce a nezpůsobovaly kolize. Elektroinstalace nesmí být vedena volně po fasádě. Čistota – půl úspěchu
Pravidelné mytí skleněných ploch i všech dalších prvků je nezbytné. Provozovna bude v očích zákazníka působit důvěryhodně a lákat k návštěvě. |
Foto: flaticon, MČ Praha 1
Datum vložení:
5. 5. 2025 11:03
Autor:
Pavlina Hájková