Menu
Kvalita
veřejné správy
Mapa webu
rozšířené vyhledávání

S naším návodem zavedete na úřadě ověřování občanky v mobilu lehce

Ilustrační fotografie - aplikace eDoklady

Několik doporučení a příkladů pro úřady, kde se můžete prokázat mobilem, jsme už uváděli. Jak se blíží termín, od kterého by eDoklady měli přijímat správní úřady, kraje, ORP, soudy a další instituce, tak nastavení připomeneme znovu a přidáme i rady Tomáše Musila z Digitální a informační agentury.

Vyšlo v čísle 7/2024

Ilustrační fotografie - edoklady

 

Nejprve se zaměříme na způsoby ověřování. Občan má dvě možnosti se prokázat. Jedna možnost je pomocí QR kódu, který mu ověřovatel naskenuje z mobilní aplikace. Pak má možnost naskenovat vystavený QR kód u přepážky ověřovatele.

Obě možnosti může ověřovatel, tedy úřad občanům nabídnout. Buď ověření přes „mobil ‒ mobil“ pomocí ověřovací mobilní aplikace, nebo „mobil – desktop“, kde využijete ověření přes QR kód, který je vystavený u vaší přepážky. „Důležité je uvést také to, že oba způsoby fungují nezávisle. Můžete tedy nastavit oba způsoby ověření nebo zvolit jeden, jak chcete občany ověřovat, který vám bude více vyhovovat. Pokud máte povinnost od 1. července akceptovat eDoklady, ale ještě nejste registrovanými ověřovateli, můžete si je zavést,“ doporučil Tomáš Musil z Digitální a informační agentury.

 

Pro ověřovatele státních úřadů, obcí, příspěvkových organizací je k dispozici pro správné nastavení aplikace průvodce

Zavedení služby pro občany je možné ze dvou webových aplikací, a to ze Správy ověřovatelů určené k nastavení ověřování na mobilních telefonech nebo z webové ověřovací aplikace, tedy webové čtečky. Jak se v tom orientovat, může být pro některé subjekty komplikované, a proto Digitální a informační agentura na jejích stránkách edoklady.gov.cz v kapitole Podpora ověřovatelů do detailu popsala všechny části, které se ověřovatelů týkají. Celý proces vám pomůže nastavit službu i oprávnění. Všechny služby si projdeme a vysvětlíme, jak fungují.

 

Způsoby ověřování mobilem

Potřebujete mobilní telefon s operačním systémem Android ve verzi 10 a vyšší nebo zařízení iOS verze 15 a vyšší. „Důležité je, aby chytrý telefon měl fotoaparát s bluetooth. Nižší verze bohužel nejsou s aplikací kompatibilní,“ upozornil Tomáš Musil k výběru mobilů.

Do mobilu si naistalujete aplikaci eDoklady a jako ověřovatel se musíte registrovat. Způsobů je několik. Můžete využít přístupy do JIP/KAAS v roli ověřovatele či správce pro AIS eDoklady Správa ověřovatelů nebo si vygenerujete platný párovací kód, který získáte ve Správě ověřovatelů. Pokud jste právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, pak můžete využít přístupové údaje vaší datové schránky, protože i ověřovatelé mohou být kromě orgánů veřejné moci i právnické nebo podnikající fyzické osoby.

 

Správa a nastavení ověřování

Každý ověřovatel má pro správu svých mobilních ověřovacích aplikací k dispozici webovou aplikaci sprava.edoklady.gov.cz. Pro přístup postačuje osobní počítač s připojením na internet, ale je potřeba mít nastavené oprávnění v JIP/KAAS. „Do aplikace se přihlásí administrátor na úřadě, který současně je za svůj úřad správcem služeb JIP/KAAS a má přidělenou roli správce pro AIS eDoklady Správa ověřovatelů. Správci mají možnost vytvořit párovací kód, pomocí kterého si spárují služební telefony, jež budou sloužit na úřadě k ověřování,“ popisuje Tomáš Musil kroky k nastavení. Je však podle něj potřeba myslet na to, že vygenerovaný párovací kód má platnost jen sedm dní. Párovací kód máte možnost poslat e-mailem nebo si ho přepsat. Po zadání kódu je provedena registrace služebního telefonu/zařízení a přes něj může úřad ověřovat. „Neregistrujete uživatele, ale zařízení, které má správce možnost také odebrat,“ podotkne ještě k registraci Tomáš Musil.

Jakmile je registrace úspěšná, v telefonu je na závěr potřeba nastavit přístup přes biometriku nebo PIN, prostřednictvím toho se do aplikace eDoklady budete bezpečně přihlašovat a už se nikde neregistrujete. Zároveň si nezapomeňte povolit přístup k fotoaparátu a bluetooth. Bez toho vám ověření nebude fungovat. A nyní můžete začít ověřovat.

 

Jak to funguje?

Přihlásíte se do ověřovací aplikace přes PIN nebo biometriku, a pokud k vám přijde ověřovaná osoba, která vám zobrazí QR kód v aplikaci eDoklady na svém telefonu, tak vy ho naskenujete. „Dotyčná osoba musí mít také zapnutou funkci bluetooth a odsouhlasí vám údaje, které vy po ní požadujete z vybrané požadované sady,“ upozorňuje Tomáš Musil. Jakmile vám ověřovaná osoba informace sdělí, vidíte předané údaje a osobu máte zkontrolovanou. Způsob ověření přes bluetooth může podle něho proběhnout i v režimu offline, a to je největší výhodou tohoto způsobu. Úřad ani uživatel nemusí být připojen na síť, ale postačí pouze propojení a tím se provede ověření.

 

Ověření přes webovou aplikaci

Zde to funguje trochu odlišně. Přihlásíte se do webové ověřovací aplikace ctecka.edoklady.gov.cz. „Jde o veřejně přístupnou stránku, do které se však přihlásí pouze úředníci s přístupem do JIP/KAAS s rolí ověřovatele nebo správce,“ říká Tomáš Musil. Dalším požadavkem, který zaručí provedení tohoto způsobu ověření, je vytisknutí QR kódu nebo jeho zobrazení na displeji. Důvod je podle odborníka z DIA prostý. Vystavený QR kód je spárovaný s konkrétní přepážkou a ověřovaná osoba ho po vyzvání ze strany úředníka jednoduše oskenuje pomocí své aplikace eDoklady.

Při prvním přihlášení musíte vytvořit přepážku, kterou může klidně obsluhovat i více lidí. Vše záleží na organizaci, interních potřebách a nastavení vašeho úřadu. Správu i nastavení přepážek má na starosti správce.

 

V dalším v kroku si nastavíte sadu údajů a vygenerujete QR kód, který patří k přepážce

Sada údajů definuje, jaké údaje bude úřad od osob požadovat. Můžete požadovat například jen kontrolu věku, tedy jméno, příjmení, datum narození a fotografii. Nebo vyžadovat všechny údaje, které jsou vedené na občanském průkazu. Existuje několik typů sad – globální respektive základní a pak sady, které si úřad může vytvořit.

 

Co je dobré zvážit

Při nastavení mějte na paměti, že sady slouží ke dvěma účelům. Buď můžete člověka jen zkontrolovat, nebo si údaje vyžádáte s tím, že si je dál zpracujete. Ne vždy je však podle Tomáše Musila z DIA dobré vyžadovat všechny údaje, a to s ohledem na GDPR. ■

 

O čem byste měli vědět:

→ eDoklad je platný 48 hodin od vystavení

→ po uplynutí 48 hodin už DIA u průkazu nezaručuje platnost a správnost údajů

→ ověřovatel i tak může eDoklad akceptovat v závislosti na konkrétní službě a požadovaných údajích

→ zároveň po uplynutí 48 hodin už ověřovatel může akceptování eDokladu i odmítnout

→ aktualizaci eDokladu ověřovaná osoba provede přihlášením do aplikace eDoklady ve svém telefonu připojeném k internetu

→ pro ověření přes webovou aplikaci musí být ověřovaná osoba na svém telefonu připojena k internetu

 

Datum vložení: 26. 7. 2024 12:12
Autor: Marika Vitnerová

Časopis Veřejná správa

Zajímavé odkazy

Přívětivý úřad

Kvalita a inovace

Veřejná správa

Kvalita veřejné správy, MVČR

Vznik webové stránky www.kvalitavs.gov.cz byl realizován z finančního příspěvku Fondů EHP a Norska, konkrétně programu Řádná správa.


nahoru