Ministerstvo vnitra - Odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy
náměstí Hrdinů 1634/3
140 21 Praha 4
Vyšlo v č. 9/2024
Starosta nám exkluzivně odhalil, jak toto malé město s velkou rozlohou a nízkou hustotou osídlení dospělo k tomuto průkopnickému, finančně udržitelnému konceptu, který slibuje revoluci v místní dopravě a zlepšení mobility obyvatel. Při tvorbě Strategie rozvoje města do roku 2030 vznesli obyvatelé osad požadavek na zlepšení dopravní dostupnosti. Tento podnět se stal pro město klíčovým bodem analytické části Strategie a vyústil v konkrétní cíle. Prioritou se stal cíl číslo jedna: „Bystřice je propojené, dobře dostupné město.“ Od té doby se město zaměřilo na hledání dlouhodobě finančně udržitelného řešení, které by tento cíl naplnilo a zároveň vyhovělo potřebám obyvatel osad. „Dříve jsme se rozhodovali spíše na základě pocitů než podle čísel, která by nám jasně ukázala skutečnou situaci," přiznává starosta Michal Hodík. To je vlastně i základem pro vznik DDRT (Digital Demand Responsive Transport) systému v Bystřici, což je systém poptávkové veřejné dopravy reagující v reálném čase. „Před představením poptávkové hromadné dopravy (DDRT) jsme zvažovali různé možnosti, včetně klasické MHD jako v Benešově. S ročním rozpočtem 100 milionů korun, z nichž 35 milionů bylo určeno na investice, jsme si položili klíčovou otázku, zda je rozumné investovat 20 milionů do MHD, která by uspokojila jen část obyvatel? Rychle jsme došli k závěru, že takové řešení by nebylo efektivní ani udržitelné,“ vysvětluje starosta a zdůrazňuje: „Hledali jsme způsob, jak zlepšit dopravu pro co nejvíce obyvatel při zachování rozumných nákladů.“
Snahy o maximální pokrytí službami: Analýzy dalších návrhů
Během hledání optimálního řešení v Bystřici konzultovali různé možnosti s místními obyvateli, včetně seniorů. Ti navrhovali zavedení senior taxi, které už funguje v Benešově. „Na první pohled se to zdálo jako skvělý nápad. Senior taxi je služba, která má určité výhody ‒ je na ni možné získat finanční podporu a je oblíbená mezi staršími občany. Nicméně, při bližším zkoumání jsme odhalili její zásadní nedostatek: nízkou efektivitu,“ vysvětluje starosta. Typicky totiž senior taxi obslouží pouze jednoho cestujícího na jednu jízdu. Řidič přiveze seniora k lékaři, čeká na něj, pak ho odveze zpět domů, případně s ním zajede na nákup. Celý tento proces je časově náročný a umožňuje obsloužit jen velmi omezený počet lidí denně.
Po důkladné analýze nákladů a přínosů a inspiraci úspěšnými modely z ČR i zahraničí dospěli v Bystřici k jednoznačnému závěru
Pro malé obce, jako je Bystřice, kde je nutné pečlivě zvažovat každý výdaj, je klíčové najít řešení, které přinese maximální užitek při minimálních nákladech. „Museli jsme zvážit několik faktorů ‒ počet obsloužených cestujících, snížení individuální automobilové dopravy, podporu využívání hromadné dopravy, napojení na páteřní linky veřejné dopravy autobusy a vlaky. K tomu celkové náklady a jejich dopad na běžné výdaje obce,“ vypočítává starosta. „Analýza ukázala, že optimální řešení musí efektivně propojit všechny tyto aspekty,“ vysvětluje starosta Michal Hodík.
Projekt, jak zlepšit mobilitu obyvatel, se už rýsuje
Zastupitelstvo města nedávno schválilo důležitý záměr týkající se poskytování městských služeb. Při rozhodování o nejlepším způsobu realizace zvažovali dvě možnosti: svěřit provoz externím podnikatelským subjektům nebo zajistit služby prostřednictvím městem vlastněné společnosti Služby Bystřice, s. r. o. Následnou SWOT a CBA analýzou nakonec zvolili druhou cestu. „Na zářijovém zasedání zastupitelstva budeme projednávat dva klíčové body: navýšení základního jmění společnosti a potřebné rozpočtové opatření. Pokud zastupitelstvo tyto návrhy schválí, budeme moci zahájit zkušební provoz již od října 2024. Tento krok nám umožní důkladně otestovat všechny systémy a procesy před spuštěním ostrého provozu, který je plánován na 1. ledna 2025,“ popisuje Michal Hodík další pokračování i termín spuštění služby ve městě.
Jak se v Bystřici zlepší dopravní obslužnost?
Nový systém veřejné dopravy výrazně zlepší dostupnost pro obyvatele města – počet obyvatel s přístupem k zastávce do 10 minut chůze se zdvojnásobí z 1 500 na 3 000 a 98 % obyvatel bude mít spojení do 15 minut (oproti současným 45 %). „Plán počítá s nasazením dvou sdílených vozidel kategorie B a každé bude pro 8+1 osob. Obslouží většinu obyvatel do 15‒20 minut. Toto řešení významně zvýší mobilitu a kvalitu života v našem městě,“ popisuje na závěr starosta Michal Hodík.
Nejsme Uber ani sdílený Uber
„Často se setkáváme s mylnou představou, že náš systém je podobný Uberu. To je však daleko od pravdy,“ vysvětluje Dominik Janík z českého startupu na městskou dopravu.
Následně popisuje princip fungování: „Představte si flexibilní autobus, který kombinuje výhody tradičního jízdního řádu s moderními technologiemi. Tento autobus operuje v určitém regionu, ale místo fixních zastávek využívá síť virtuálních bodů. Klíčovým prvkem je sofistikovaný algoritmus, který v reálném čase optimalizuje trasy. Tento algoritmus analyzuje požadavky cestujících a efektivně rozhoduje, které vozidlo by mělo vyzvednout konkrétního pasažéra, a to s ohledem na směr jízdy, čas a kapacitu. Výsledkem je dynamický systém, který se přizpůsobuje aktuální poptávce a zajišťuje efektivní využití vozového parku.“ Tento popis lépe vystihuje inovativní charakter systému a objasňuje, jak se liší od běžných služeb sdílené přepravy.
Parametry si určuje město
„Naše řešení jde plně integrovat do stávajících systémů veřejné dopravy, i tím se lišíme od služeb typu Uber nebo SeniorTaxi. Samy obce si rozhodují o tom, jestli půjde o mikrobus, nebo minibus, jaké budou mít dojezdové časy a podobně. Parametry si určují podle námi dodané datové studie, která jim jasně ukazuje efektivitu různých druhů řešení,“ vysvětluje Dominik Janík.
Systém funguje přes mobilní aplikaci
Zadáte, odkud kam chcete jet. Aplikace vám sdělí místo nástupu, výstupu a čas jízdy. Pro seniory bez chytrých telefonů existují alternativní řešení, včetně objednávky přes telefonát. Vozidlo jezdí na základě aktuální nebo předvídané poptávky, ne podle fixního jízdního řádu. Cílem je sbírat cestující v méně obsluhovaných oblastech a dopravit je k hlavním dopravním linkám, v ideálním případě k páteřní lince, která bude do krajského města, nebo k vlaku.
Flexibilní dopravu pro odlehlé oblasti od září zavádí Liberecký i Olomoucký kraj a další místa se už rýsují
Od září spouští Liberecký kraj pilotní provoz tzv. taxibusů mezi Novým Městem pod Smrkem a Jindřichovicemi pod Smrkem. Tato inovativní služba umožní flexibilní zajištění dopravní obslužnosti v oblastech a časech, kde běžná veřejná doprava není efektivní. Zatím půjde o pilotní provoz, který kraj poté společně s koordinátorem dopravy vyhodnotí. Současně s Libereckým krajem spouští poptávkovou dopravu i Olomoucký kraj. Poptávková doprava FlexOK zajistí doplněk stávajících možností veřejné dopravy. Svoz na hlavní uzly, jako jsou autobusová a železniční stanice, nejen zvýší komfort obyvatel, ale také přispěje ke zlepšení dopravní obslužnosti pro obyvatele okolních obcí. Do oblasti spadá nejen samotný Lipník nad Bečvou, ale také přilehlé obce, které se potýkají s nižší frekvencí nabízených spojů a delšími docházkovými vzdálenostmi. „Naše řešení zvýší komfort nejen pro obyvatele Lipníku nad Bečvou, ale i pro dojíždějící z menších obcí, jako jsou Veselíčko, Dolní Újezd a Týn nad Bečvou, kteří se v současné době potýkají s horší dostupností veřejné dopravy. Mám velkou radost z pokračující revoluce ve veřejné dopravě v České republice a z dalšího dílu do skládačky úspěšně otevřených provozů po Pardubickém a Libereckém kraji,“ říká Dominik Janík, ředitel startupu na poptávkovou dopravu. Už nyní se rýsuje, že v polovině září spustí službu i Moravská Třebová. Klienty má však český startup po celé republice, kde se provádějí analýzy. ■
„Tohle není sci-fi, to už je realita,“ říká ministr dopravy Martin Kupka V některých oblastech kolem Říčan, na Úvalsku nebo Svitavsku už dnes funguje poptávková doprava, kterou zavádí český startup. „Pracujeme na legislativě, aby kraje mohly tuto formu dopravy efektivně financovat a integrovat do regionálního systému. Tím se šetří veřejné prostředky, protože místo prázdných autobusů s kapacitou 55 míst bude jezdit menší dodávka s řidičem, který potřebuje jen řidičské oprávnění typu B. To také řeší nedostatek řidičů autobusů. Tento systém se rychle šíří po celé republice a pevně doufám, že legislativa bude brzy schválena,“ nastínil na konferenci URBIS k chystanému předpisu poptávkové dopravy ministr dopravy Martin Kupka. |
foto: MÚ Bystřice, FB Svitavy, FB CITYA mobility, CITYA
Zajímavé odkazy
Vznik webové stránky www.kvalitavs.gov.cz byl realizován z finančního příspěvku Fondů EHP a Norska, konkrétně programu Řádná správa.