Menu
Kvalita
veřejné správy
Mapa webu
rozšířené vyhledávání

František Reismüller: V boji proti overturismu spolupracujeme s obcemi, kraji a dalšími partnery

František Reismüller

Od listopadu 2023 je ředitelem České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. Kariéru začal v soukromém sektoru, následně založil a vedl zastoupení CzechTourismu v Šanghaji. Působil také v Evropské komisi cestovního ruchu v Bruselu. Překládá čínskou literaturu a věnuje se výzkumu čínské kultury.

Vyšlo v č. 8/2024

 

Přeplněná letiště, ztracená zavazadla a protesty místních u některých přímořských letovisek proti masovému turismu – to jsou aktuální výzvy cestovního ruchu. Jak je na tom Česko? O trendech domácího turismu, přístupnosti turistických destinací pro handicapované, overturismu a možných řešeních hovořím s Františkem Reismüllerem, ředitelem České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

             

Jaké změny a nové trendy jsou patrné v českém turismu? Dostala se čísla zpět na úroveň před pandemií?

Pokud budeme vycházet z aktuálního vývoje, můžeme počítat s tím, že počet turistů v letošním roce včetně letní sezony meziročně vzroste. Data za první čtvrtletí 2024 ukazují nárůst zahraničních i domácích návštěvníků, což potvrzuje návrat cestovního ruchu na předcovidovou úroveň.

Od ledna do března přicestovalo do Česka 4,1 milionu hostů, z toho bylo 53 procent domácích turistů a 47 procent zahraničních návštěvníků. Nejčastějšími zahraničními turisty byli lidé z Německa, Slovenska, Polska, Velké Británie a Itálie. Stoupl i počet přenocování, vzrostl o 7,7 procenta na 10,6 milionu nocí. Zvyšuje se i podíl turistů ze vzdálenějších trhů, jako jsou USA, Jižní Korea, Tchaj-wan, Izrael a Turecko. To je pozitivní trend, podpořený cílenou kampaní. Jejím prostřednictvím chceme vzbudit zájem o nové segmenty a produkty a přilákat do tuzemska více cizinců. A vypadá to, že se to daří. Samozřejmě je třeba zdůraznit, že v tomto ohledu hrají velmi zásadní roli přímé lety ze vzdálených destinací, což dokazuje i praxe.

 

Jak odhadujete letošní sezonu?

Když bych měl jednoduše odpovědět na váš dotaz, jak bude vypadat letošní sezona, tak aktuálně máme nakročeno velmi dobře. Bude-li vývoj cestovního ruchu kopírovat nárůst z prvního čtvrtletí, pak by mohla být letošní turistická sezona úspěšná. Samozřejmě bude záležet i na řadě dalších faktorů, jako je třeba počasí.

 

Změnilo se chování lidí v oblasti turismu?

Chování českých turistů se za poslední dekádu změnilo v několika ohledech. Lidé stále častěji volí dálkové pěší trasy, v kurzu jsou pobyty, kdy jsou lidé blíže přírodě. A přibylo i těch, co míří za přírodními památkami. Stoupl zájem také o venkovskou turistiku, ale i o tak trochu jiné formy dovolené, jako je třeba bikepacking nebo glamping.

 

To mi musíte vysvětlit…

V podstatě jde o různě dlouhý cyklo výlet/dovolená, kdy si člověk efektivně zabalí vše, co potřebuje, a cestuje pouze na kole. V kurzu je též glamping, který spojuje pohodlí hotelu s dobrodružstvím a romantikou kempu. Je oblíbený napříč generacemi. Je to způsob kempování, který nabízí více soukromí. Nabídky bývají často zaměřené na romantiku, což využívají páry nebo třeba rodiny. Jako příklad můžeme zmínit treehousy, které ve velkém oceňují děti. V neposlední řadě je třeba říct, že glamping je atraktivní způsob udržitelného cestování, který ale zároveň umožňuje lidem využívat vymožeností dnešní moderní doby. A současně nabízí mnohem užší spojení s přírodou než třeba pobyt v hotelu.

 

Zmiňoval jste turisty ze zahraničí, kteří se k nám vracejí ve větším počtu. Co oni u nás nejvíc vyhledávají?

Jde zejména o turisty z Německa, Slovenska a Polska, ale výrazně narostl i počet návštěvníků z Tchaj-wanu, Jižní Koreje, Číny a Japonska. Největší zájem mají o kulturní památky, zejména v Praze, která má nejhustší síť památek zapsaných na seznamu UNESCO. Česká republika nabízí i další lákadla, jako jsou lázně, nádherná příroda a sportovní vyžití. Pěší turistika, cyklistika a vodní sporty jsou velmi populární jak mezi domácími, tak zahraničními návštěvníky. V každém případě aktuální a denně aktualizované tipy lidé najdou na našem turistickém portále Kudy z nudy. Zahraničním návštěvníkům dáváme tipy prostřednictvím webu VisitCzechia a všem, kteří mají rádi dobré a kvalitní jídlo, je určen portál CzechSpecials.

 

Co hraje velkou roli pro zahraniční návštěvníky?

Abychom k nám přilákali více turistů z bonitních vzdálených trhů, je zásadní, aby mezi Českem a těmito destinacemi fungovaly přímé letecké linky. Proto CzechTourism mimo jiné spolupracuje s Letištěm Václava Havla na posílení zájmu o Česko v zahraničí a podporuje zavádění dalších přímých leteckých spojení. Právě lety ze vzdálených, ale i alternativních trhů hrají velmi zásadní roli.

 

Jak se tato cesta projevuje v praxi?

Tak třeba pozitivně se na datech podepsalo spuštění linky z Tchaj-wanu v loňském roce. Letos v červnu obnovila po několikaleté pauze společnost Hainan Airlines přímé spojení Prahy s pevninskou Čínou, což s největší pravděpodobností opět pomůže přilákat do Česka více návštěvníků ze vzdálených a bonitních trhů. Už nyní pozorujeme, že z přímého leteckého spojení Praha – Dubaj profitují například naše lázně. Právě lázeňské resorty totiž patří mezi často vyhledávané destinace ze strany turistů z arabských zemí. A pozitivně se jistě podepíše i letos v květnu spuštěná linka Karlovy Vary – Tel Aviv, stejně jako po zimní přestávce nedávno obnovené přímé letecké spojení s USA. Pokračujeme i nadále ve spolupráci s Letištěm Václava Havla a proaktivně podporujeme zavádění dalších přímých leteckých spojení.

 

Do Polska vyrážíme s velkou oblibou na nákupy, ale také k rekreaci. Zaznamenáváte změny a trendy v cestování i opačně z Polska k nám?

Zaručeně, zájem Poláků o Česko výrazně roste. Za posledních 12 let vzrostl počet nocí strávených Poláky v českých ubytovacích zařízeních o téměř 90 procent. Loni přijelo 760 tisíc polských turistů, kteří u nás strávili přes 1,5 milionu nocí. Nejčastěji míří do Prahy, Královéhradeckého a Jihomoravského kraje.

 

Na co lákáte polské turisty?

Při propagaci se snažíme ukázat, že Česko nabízí mnoho fascinujících míst na relativně malé ploše. Polské turisty lákáme na aktivní odpočinek, relaxaci, kulturu a gastronomii. Aktuálně se zaměřujeme na letní atrakce jako koupaliště a vodní sporty. Kampaní „Unexpected Wellbeing“ propagujeme Česko jako destinaci plnou pohody, krásné přírody a bohaté kultury. Další kampaní „Kraj měsíce“ motivujeme polské turisty strávit v českých regionech minimálně tři dny a objevovat méně známá místa s výjimečnými zážitky. Začínáme Středočeským krajem, abychom podpořili vyvážený turismus a nabídli intenzivní zážitky mimo hlavní turistické trasy.

 

Potýkáme se i u nás s fenoménem nadměrného počtu turistů v určité oblasti, který trápí řadu měst v Evropě? Jaké konkrétní oblasti v Česku jsou tímto problémem postiženy?

Nadměrný počet turistů je problémem v několika českých lokalitách, zejména v historických centrech měst jako Praha, Český Krumlov, Štramberk, Kutná Hora a Svatý Jan pod Skalou. Přetížená jsou také přírodní místa jako Punkevní jeskyně, Prachovské skály, Sněžka, Pustevny a Adršpašsko-teplické skály. Overturismus se objevuje v různou dobu a na různých místech s různou intenzitou. Nástrojů pro řešení této nerovnosti je mnoho, ale nedá se říci, že by existovalo jedno univerzální řešení. Vždy je potřeba přistupovat k problému individuálně. Každé takové místo má v daném čase svou specifickou absorpční kapacitu, kterou by měla ve zvláště chráněném území určovat instituce ochrany přírody. Nehovoříme však pouze o přírodních lokalitách. Řadu českých měst či konkrétních památek lze v daném okamžiku pokládat za přetížené. Dobrým příkladem je pražská dominanta – Karlův most. Jiný zážitek bude mít návštěvník v létě odpoledne a jiný například na podzim ráno.

 

Jaká opatření se osvědčují v boji proti overturismu?

V boji proti overturismu spolupracujeme s obcemi, kraji, ochranou přírody a dalšími partnery. Na základě analýz a koordinace s místními zástupci přizpůsobujeme naše propagační aktivity. Například propagujeme méně známá místa prostřednictvím projektů jako Skryté skvosty, podporujeme mimosezonní a venkovskou turistiku a vytipováváme alternativní destinace. Chceme zajistit spokojenost turistů, plynulost dopravy a předcházet konfliktům, aby Česko zůstalo atraktivní, ale přitom nebylo přetíženo. Současně chráníme naše přírodní a kulturní bohatství. Na portálech Kudy z nudy a VisitCzechia informujeme o správném chování v křehkých ekosystémech a připravujeme Manuál odpovědného marketingu a turisty, který bude obsahovat příklady dobré a špatné praxe.

 

A řešení k předcházení přetíženosti už někde plní svůj účel?

Například zavedení rezervačního systému na vstupné a parkování v Adršpašských skalách. Podle provozovatelů tento krok pomohl výrazně snížit přetíženost území a zajistil příjemný zážitek pro návštěvníky. Opatření pomohlo přiměřeně zredukovat vysoký počet návštěvníků, aniž by to mělo významný ekonomický dopad.

Region Broumovsko se zase snaží přitáhnout turisty mimo hlavní sezonu a nabízí zážitky, které propojují turisty s místním životem. Tento přístup nejenže přináší ekonomické výhody, ale také obohacuje kulturní výměnu mezi návštěvníky a místními obyvateli. 

 

Zlepšujeme se v přístupnosti turistických destinací pro handicapované?

Bezbariérovost je poměrně komplexní téma a je potřeba mít k němu relevantní informace, které v Česku zatím chybí. Vzhledem ke zmíněné neznalosti tématu je pro mnohé podnikatele problém celou situaci zhodnotit nebo i jen pochopit, že mít přístupné služby není pouze otázka společenské odpovědnosti, ale také možných větších zisků. Aktivně spolupracujeme s obcemi, kraji, ochranou přírody a dalšími partnery na zlepšení přístupnosti turistických míst. Naším cílem je informovat podnikatele o významu přístupných služeb a podporovat jejich realizaci. Soustředíme se na vzdělávání podnikatelů prostřednictvím workshopů a e-learningu, aby věděli, jak přístupnost správně zavést. Také mapujeme přístupná místa ve spolupráci s různými organizacemi a zveřejňujeme je na portálu Kudy z nudy. Zde návštěvníci najdou informace o bezbariérových prohlídkových okruzích, trasách na hradech a zámcích, muzeích, zahradách a dalších atrakcích.

 

A co moderní technologie? Můžete zmínit konkrétní pomocníky, které si může dotyčný stáhnout?

Například aplikace Vozejkmap.cz poskytuje informace o bezbariérových přístupech a toaletách, aplikace Singslate zprostředkovává tlumočení do znakového jazyka a DeafTravel představuje památky neslyšícím ve znakovém jazyce. Propagujeme bezbariérové cestování také prostřednictvím konkrétních příkladů dobré praxe. Například německá blogerka KIM, známá jako Wheeliewanderlust, navštívila Plzeňský a Jihočeský kraj a zhodnotila přístupnost tamních turistických míst. Zjistila, že většina míst je bezbariérově přístupná a personál je milý a vstřícný. Dále doporučila zlepšení v úpravě hotelových pokojů a jazykových mutacích informací o přístupnosti na webu. Tyto kroky pomáhají nejen lidem s handicapem, ale i rodičům s kočárky a starším občanům, což zároveň představuje potenciál pro vyšší zisky podnikatelů.

 

Jak vidíte budoucnost českého turismu?

Jsem optimista. Data z prvního čtvrtletí i za celý rok potvrzují, že se vracíme na předcovidová čísla. Podíl českých a zahraničních návštěvníků se postupně vyrovnává, což je skvělá zpráva. Věřím, že díky zavádění nových přímých leteckých linek ze vzdálených zemí se Česká republika stane ještě atraktivnější destinací pro turisty, včetně těch z bonitních trhů. Česká republika rozhodně stojí za návštěvu a má co nabídnout. ■

web czechtourism ilustrační foto

Datum vložení: 5. 8. 2024 11:40
Autor: Marika Vitnerová

Časopis Veřejná správa

Zajímavé odkazy

Přívětivý úřad

Kvalita a inovace

Veřejná správa

Kvalita veřejné správy, MVČR

Vznik webové stránky www.kvalitavs.gov.cz byl realizován z finančního příspěvku Fondů EHP a Norska, konkrétně programu Řádná správa.


nahoru