Menu
Kvalita
veřejné správy
Mapa webu
rozšířené vyhledávání

S několikaměsíčním předstihem: K prokázání totožnosti stačí eDoklady

Ilustrační fotografie - eDoklady

Lidé se při jednání na Krajském úřadě Kraje Vysočina, na úřadech Magistrátu města Plzně a Brna-střed nebo na městských úřadech v Českém Krumlově a v Konici mohou prokázat elektronickou občankou. Od dubna ji s předstihem ověřuje i PČR.

Vyšlo v čísle 5/2024

 

Jedním z prvních úřadů v republice, kde se můžete prokázat občankou v mobilu, byl krajský úřad na Vysočině. Již na přelomu roku službu testoval několik týdnů a od 22. ledna, tedy téměř s půlročním předstihem, elektronické doklady akceptuje. Od konce ledna přijímá elektronické doklady i městská část Brno-střed, která se do projektu zapojila téměř o rok dříve, jelikož územní samosprávní celky budou mít povinnost přijímat eDoklady až od ledna příštího roku. Od poloviny března elektronické doklady přijímají například i města Plzeň a Konice a začátkem dubna službu spustili i v Českém Krumlově.

 

Občanku v mobilu nelze ztratit

„U nás na krajském úřadě se občané eDokladem mohou prokázat při žádosti o legalizaci či e-legalizaci dokumentu, při vyřizování všech agend Czech POINT od podání žádosti o výpis z rejstříku trestů či z bodového hodnocení řidiče, přes založení identity občana či datové schránky až po ověření a zpracování výpisů z registru obyvatel. Občanka v mobilu postačí i pro matriční agendy, agendy státního občanství nebo při nahlížení do spisu,“ říká ředitel Krajského úřadu Kraje Vysočina Zdeněk Kadlec.

Ověření identity probíhá skenováním QR kódu z aplikace občana nebo z viditelně umístěného QR kódu v místě agendy. V aplikaci určené pro úředníka se pak zobrazí fotografie, díky níž úředník ověří totožnost osoby a vyloučí neoprávněné prokazování pomocí cizího mobilu. „S aplikací na úřadě pracuje zhruba dvacet úředníků, kteří postupně prošli školením. Práce s aplikací je víceméně intuitivní a jednoduchá,“ říká Jan Břížďala radní Kraje Vysočina pro oblast školství, mládeže, sportu a IT a doplňuje, že kraj nemusel pořizovat kvůli akceptaci nového způsobu prokazování občanů žádnou novou techniku.

Podobně je tomu i v Českém Krumlově. „Elektronické doklady přijímáme na všech pracovištích úřadu. Lidé jednoduše na přepážce načtou zveřejněný QR kód pomocí aplikace a úředníkovi se zobrazí údaje z občanského průkazu,“ vysvětluje tisková mluvčí Petra Nestávalová.

V Plzni se lze eDokladem prokázat při jednání na úřadech všech deseti městských obvodů. Ověřuje je téměř tři sta zaměstnanců všech agend magistrátu, a to i v terénu. Občané se mohou prokazovat při vyřizování svých záležitostí například na magistrátním odboru registru vozidel a řidičů či při vyřizování cestovních dokladů, na Czech POINT, na živnostenském úřadu a dalších. „Všechna pracoviště, kde se lze takto prokázat, jsou označena logem eDoklady,“ upřesňuje radní města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání Daniel Kůs a připomíná i jednu z výhod. „Občanku v mobilu nelze ztratit. Data v ní jsou zašifrovaná a v bezpečí. Daleko větší nebezpečí krádeže identity hrozí při ztrátě nebo odcizení plastové kartičky.“

V Konici si občané mohou vyřídit svoje záležitosti pomocí aplikace na všech odborech i v podatelně. „Přijímáme je i v terénu, tedy při kontrolních prohlídkách a kontrolách a občankou v mobilu se občané mohou prokázat také u městské policie,“ říká tajemnice městského úřadu Konice Kateřina Čépe.

Běžnou úřední agendu si lidé vyřídí i na pracovištích Miniúřadu Brno-střed, kde si ověří podpis, využijí službu Czech POINT a od dubna služba funguje i na matrice.

Ilustrační fotografie -  eDoklady Vysočina

 

Na úřadech je zatím zájem malý

O prokazování eDoklady na úřadech je zatím napříč republikou poměrně malý zájem. Například v Konici, kde žijí přibližně necelé tři tisíce obyvatel, počítají prokázání elektronickým dokladem v nižších desítkách, a to i přesto, že podobně jako ostatní města elektronické doklady propagují na městském webu, sociálních sítích, ve zpravodaji i na všech pracovištích.

I v Brně je prozatím zájem veřejnosti spíše pozvolný a klienti přicházejí nárazově. „Díky propagaci v tiskových zprávách, na internetu i ve zpravodaji se eDoklady dostávají do povědomí veřejnosti. Přispívá tomu i fakt, že se tematika několikrát objevila v médiích. Pracovníci našeho úřadu o možnosti elektronického prokázání příchozí návštěvníky informují a rádi jim také poradí,“ říká tiskový mluvčí úřadu městské části Brno-střed Michal Šťastný. 

Malý zájem veřejnosti vnímají i v Českém Krumlově a na krajském úřadě na Vysočině. „Zájem je malý, prozatím možnost prokázat se elektronickým dokladem využilo do deseti osob. Z našich zkušeností se klienti běžně prokazují běžným fyzickým dokladem, možnost prokázat se elektronicky si zpravidla neuvědomí. Když jim tuto možnost nabídneme, už nechtějí způsob prokazování ve většině případů měnit,“ upřesňuje ředitel Krajského úřadu Kraje Vysočina Zdeněk Kadlec a dodává: „Informace o službě jsme opakovaně zveřejnili v krajských novinách, které distribuujeme zdarma do každé domácnosti v regionu, a na možnost užívat elektronické doklady pravidelně upozorňujeme na sociálních sítích a webových stránkách, ale i viditelnou informací umístěnou na dveřích konkrétních agend.“

 

Výhody spíše pro občany

Výhody prokazování elektronickými doklady spatřují úřady spíše pro občany než pro ně samotné. Výhledově ale jistě bude výhodou pro samotné úřady možnost automatického přenosu údajů z aplikace eDoklady do příslušné agendové aplikace a odpadne tak zdlouhavé přepisování údajů. „Nyní nefunguje dotahování ověření do jednotlivých agendových systémů, výhody tedy spatřujeme spíše pro občany. Velké množství lidí používá mobilní telefony k běžnému životu a je nutné jim vyjít vstříc, pokud chtějí svoji totožnost ověřit elektronicky,“ říká tajemnice městského úřadu Konice Kateřina Čépe. Tiskový mluvčí úřadu městské části Brno-střed Michal Šťastný dodává, že ke službě přistoupili v předstihu, aby lidem usnadnili vyřizování agendy i samotnou komunikaci s úřadem. Jako velkou výhodu pro úřad vidí momentálně především to, že jsou s předstihem připraveni na chystanou legislativní změnu.

 

Policie v terénu ověřuje doklady od začátku dubna

K ověřovatelům, kterým to ukládá zákonná povinnost, se od začátku dubna v tříměčním předstihu přidala i Policie České republiky, konkrétně policisté v terénu. „Policisty jsme zaškolili, vytvořili pro ně online manuál a provozujeme online platformu. V terénu je nyní zhruba šest a půl tisíce mobilních zařízení a slib, že jsme v terénu schopni obyvatele zkontrolovat, naplňujeme,” okomentoval službu náměstek policejního prezidenta pro lidské zdroje, informační a komunikační technologie a inovace David Fulka.

Policie oproti úřadům zájem veřejnosti vnímá velký a podle ředitele Digitální informační agentury Martina Mesršmída jen za první dubnový týden vzrostl počet uživatelů aplikace o dvacet tisíc. ■

 

Aplikaci eDoklady si lidé mohou stahovat na Appstore a Google play. Pro používání eDokladů potřebují pouze smartphone a Identitu občana, která je nezbytná pro přihlášení. Aplikace pak funguje online i offline. Elektronická varianta občanky má navíc lepší zabezpečení a při ztrátě telefonu ji lze na dálku deaktivovat přes Portál občana. Na webu edoklady.gov.cz naleznete podrobné vysvětlení toho, jak doklad totožnosti do mobilu nahrát.

 

Návod: eDoklady na úřadě

Zeptali jsme ředitele odboru správních činností Ministerstva vnitra Milana Čigáše na doporučení se zaváděním aplikace do praxe úřadů. Jak se postupovalo na Ministerstvu vnitra a jaká doporučení má ředitel pro úřady?

 

■ Jmenovat rychlý „projektový tým“, který systém u vás na úřadě zavede.

■ Vybrat jednoho člověka, který bude tým řídit.

■ Identifikovat jednotlivá pracoviště/přepážky – pojmenovat je.

■ Identifikovat počet kolegyň a kolegů a jejich kontakty, kteří na pracovišti/přepážce pracují – pomůže tabulka v excelu.

■ Definovat jednotlivé agendy a co potřebují ke ztotožnění – vždy máme na paměti GDPR – ochranu osobních údajů našich klientů.

■ Vybrat způsob ověření/identifikace/ztotožnění – mobil/mobil nebo mobil/počítač

 

Na Ministerstvu vnitra jsme povětšinou zvolili cestu mobil/počítač, a to z důvodů jednoduchosti a minimálních nákladů. Je ale jedno, jaký způsob si vyberete a který pro vás bude vhodnější. Možné je používat i oba způsoby ověření.

 

■ Naplánovat školení, připravit podporu a pomůcky.

■ Naplánovat sdílení informací (www/Ln/Fb/IG/X/úřad).

■ Spustit projekt – realizace eDokladů na vašem úřadě.

 

Od kolegů z DIA víme, že pracují na publikaci API rozhraní pro předání poskytnutých údajů z webové aplikace ověřovatele do interního systému ověřovatele. Jakmile bude hotová publikace API rozhraní a příslušná technická dokumentace, vše bude k dispozici na webové stránce edoklady.gov.cz. Na té, již teď, naleznete i informace pro ověřovatele, jak se zaregistrovat či jak doklady pomocí aplikace zkontrolovat.

Ilustrační fotografie - aplikace eDoklady

 

Datum vložení: 14. 5. 2024 12:41
Autor: Vladimíra Kosová

Časopis Veřejná správa

Zajímavé odkazy

Přívětivý úřad

Kvalita a inovace

Veřejná správa

Kvalita veřejné správy, MVČR

Vznik webové stránky www.kvalitavs.gov.cz byl realizován z finančního příspěvku Fondů EHP a Norska, konkrétně programu Řádná správa.


nahoru