Ministerstvo vnitra - Odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy
náměstí Hrdinů 1634/3
140 21 Praha 4
Vyšlo v č. 8/2024
V posledních dvaceti letech dochází v řadě obcí k úbytku obyvatel. Mezi nejvíce postižené regiony patří Ústecký, Karlovarský, Moravskoslezský kraj, ale i některé obce na Vysočině, které přišly o velkou část svých obyvatel. „V obci Bolatice na Hlučínsku, kde jsem starostou už 25 let, jsme se také potýkali s odlivem občanů. V roce 2002 jsme měli zhruba 4 150 obyvatel, dnes jich máme 4 650. V roce 1997 jsme schválili Plán rozvoje venkova, ve kterém jsme stanovili priority, které jsme chtěli v obci realizovat, abychom udrželi tradice, zvyky, abychom opravili zámek, kostel a další věci. Po deseti letech obec přijala Strategický plán rozvoje a nyní pokračujeme dál ve strategickém plánování až do roku 2035, protože potřebujeme mít vizi, jak bude naše obec fungovat za dalších deset let. Investovali jsme především do bydlení, kultury, životního prostředí, podnikání, péči o rodiny s dětmi, seniory, to je myslím povinnost každého starosty a starostky, aby se věnoval všem v obci,“ říká starosta Bolatic Herbert Pavera. „Za velmi důležitou považuju i meziobecní a mezinárodní spolupráci. Je třeba, aby si starostové pomáhali se službami, týká se to i výměny zkušeností. Naše obec spolupracuje se starosty v celé Evropě, každý rok jezdíme z Hlučínska do různých evropských regionů, kde se inspirujeme. Žít na venkově je nádherné, ale musíme dělat všechno pro to, aby venkov nezanikl,“ dodává starosta Bolatic.
Kvalita života je hnacím motorem rozvoje
V tradičním pojetí regionálního rozvoje byl kladen důraz především na ekonomický růst, podporu podnikání, vytváření pracovních míst a na rozvoj infrastruktury. To vše bylo považováno za důležité pro zlepšení životní úrovně v regionu. V současné době se k tomu přidal důraz na kvalitu života, která se tak stává hnacím motorem rozvoje. „Místo, kde se lidem dobře žije, kde je dostupné bydlení, služby a příjemné životní prostředí, přitahuje další obyvatele a tím podporuje rozvoj v dané oblasti. Města mohou pro svůj rozvoj udělat často mnohem víc tím, že budou investovat do kvality života, protože tím tam udrží a přilákají významnou podnikající část obyvatelstva odjinud. Dobré podmínky pro život jsou magnetem pro vysoce kvalifikovanou pracovní sílu, za níž jde kapitál,“ vysvětluje Jiří Ježek, vedoucí Střediska pro výzkum regionálního rozvoje ZČU v Plzni a dodává: „Velkou výzvou je větší spolupráce obcí. Podle novely zákona o obcích mohou obce vytvářet společenství obcí. Do budoucna se ukazuje jako nezbytné, aby obce předaly určité kompetence na společenství, které může řešit i otázky financování. Dneska obce řadu funkcí, které jsou od nich očekávány, nevykonávají. Je to způsobeno například tím, že nemají dostatečně kvalifikované odborníky, ale je to i otázka peněz, kdy si malá obec nemůže například dovolit mít vlastního energetického manažera.“
Nákup zámku jako příležitost pro město a region
Při pohledu na kulturní památky často vnímáme jejich historický a estetický význam, ale takové budovy mohou hrát důležitou roli v ekonomickém rozvoji regionu. Investice do zachování a revitalizace kulturního dědictví není pouze otázkou uchování minulosti, ale je to strategická investice do ekonomického rozvoje. Příkladem je zámek Moravský Krumlov, který se stal majetkem města v roce 2016. „Každý, kdo vidí náš zámek a jeho velikost, si řekne, ti lidi neměli zdravý rozum. Přesto zámek město koupilo a zachránilo. Od počátku jsem v tom viděl ohromnou příležitost pro město a celý region,“ říká starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina. „Naším záměrem bylo připravit kvalitní výstavní prostory pro slavnou Slovanskou epopej, která měla po dlouhou dobu v Krumlově svůj domov. Přínos této iniciativy se už projevuje, zvýšený zájem turistů o zámek a jeho expozice přináší nové příležitosti pro místní obchodníky, restaurace, ubytovací zařízení, čímž přispívá rozvoji místního hospodářství.“
Muchova stezka pomáhá lokální ekonomice
Oživení zámku a jeho kulturních aktivit má širší dopad na ekonomiku celého regionu. „Důležité je rozvíjet město a region ne pouze jako turistickou destinaci, ale jako živé centrum kultury, vzdělání a podnikání. Moravský Krumlov se stal signatářem projektu Muchova stezka, který pomůže nejen městu, ale celému regionu. Projekt, který by měl dát lidem příležitost zůstat v kraji déle, dal nám možnost pohostit je, ukázat všechny divy Muchova kraje. Muchova stezka je v regionálním měřítku projekt rozvoje a podpory lokální ekonomiky. Otevíráme cesty nejen pro české turisty, ale těšíme se na návštěvy z Ameriky, z Číny, Japonska nebo třeba z Koreje,“ dodává starosta. Zámek Moravský Krumlov a jeho obnova jsou příkladem úspěšného využití kulturního dědictví jako motoru pro ekonomický růst. Tento příklad ukazuje, jak důležité je pokračovat v investicích do obnovy a udržení kulturních památek, stejně jako do rozvoje infrastruktury a služeb. Tyto investice přinášejí dlouhodobé přínosy pro ekonomiku, zvyšují kvalitu života obyvatel a zároveň přispívají k udržení kulturního dědictví pro budoucí generace.
Město podpořilo místní podnikatele projektem Corrency
Město Aš, ležící na hranici s Německem, je z 80 procent ovlivněno německým sousedstvím. Blízkost hranice se negativně projevuje na odchodu pracovní síly za lepšími výdělky do zahraničí. „V současné době odchází z Aše za prací kolem 50 procent obyvatel. Za lepším výdělkem odcházejí i podnikatelé, kteří vlastní obchody, restaurace, služby. Ve třináctitisícovém městě chybějí policisté, učitelé, lékaři a další kvalifikovaná pracovní síla,“ říká starosta Aše Vítězslav Kokoř. „Abychom stimulovali místní ekonomiku a alespoň trochu podpořili zbývající místní podnikatele ve službách, přijali jsme nabídku využít projekt Corrency. Tento nástroj umožňuje přímou podporu místních podnikatelů prostřednictvím plateb občanů. Město vyčlenilo dva miliony korun a dva tisíce občanů, kteří se do systému zaregistrovali, obdrželi takzvané correnty v hodnotě jednoho tisíce korun. Podnikatelé registrovaní v systému umožnili zaplatit 50 procent částky touto digitální měnou. Pokud v restauraci máte účet nad tisíc pět set korun, můžete 50 procent částky uhradit correnty. Projekt byl zaveden s cílem stimulovat místní ekonomiku, podpořit malé podniky a zvýšit oběh peněz v lokálním prostředí. Důležité je zmínit, že correnty mohou občané utratit pouze u místních podnikatelů, kteří akceptují correnty jako platidlo. Do projektu se zapojilo přes 30 podnikatelů. Zájem byl vyšší, než se očekávalo, a na město měl projekt pozitivní ekonomický a sociální dopad.“ V projektu Corrency rozhoduje spotřebitel, u koho peníze utratí, a u koho ne. Kromě zvýšení kupní síly ve městě, přináší projekt ještě další pozitiva. Zvyšuje obrat obchodníků a zvětšuje ekonomickou vitalitu. Projekt Corrency tak představuje inovativní nástroj k podpoře lokální ekonomiky.
Inspirativní platforma pro rozvoj obcí
Online akademie pro starosty je vzdělávací projekt, který pomáhá zástupcům obcí a měst v rozvoji lokální ekonomiky. Jak posilovat konkurenceschopnost obcí, co vše je potřeba zohlednit při budoucím rozvoji území? Na tyto a další otázky odpovídá bezplatný vzdělávací kurz určený pro zástupce obcí vytvořený pod hlavičkou CzechInvestu. Jednotlivé bloky jsou zaměřeny na strategické plánování, zásady urbanismu i architektonické soutěže s vazbou na budoucí rozvoj obce. Zástupci obcí a měst se dozvědí, jak rozvíjet technickou a digitální infrastrukturu v obci, jaké jsou možnosti rozvoje podnikatelských nemovitostí nebo dotační příležitosti na regeneraci nevyužitých objektů i výhody zavedení 5G sítí. Pro rozvoj obce je neméně důležitá sociální infrastruktura, systematické budování bytové výstavby a rozvoj inovační infrastruktury.
CzechInvest také monitoruje soběstačnost obcí na trhu práce a snaží se zjistit podíl obyvatel, kteří pracují jako zaměstnanci v místě trvalého bydliště, kteří za prací dojíždějí a kteří v dané obci podnikají. Při hledání rovnováhy mezi těmito skupinami pomáhá lokalizační strategie investorů. Ta pro vedení obcí představuje určitou zpětnou vazbu, jak je obec atraktivní pro občany z hlediska pracovních příležitostí. Důležitá je i podpora podnikání, pravidelné setkávání se zástupci podnikatelského sektoru a přeshraniční spolupráce měst. Atraktivita měst a obcí pro investory není otázkou pouze velkých měst, sehrává klíčovou roli také v boji proti vysídlování menších měst a periferních regionů. Důležité je si odpovědět na otázku, co činí město či obec atraktivní z pohledu investora. Jaké jsou oblasti, které může město či obec ovlivnit. Technická infrastruktura, občanská vybavenost, a především digitální infrastruktura jsou důležité faktory pro to, aby obec byla atraktivní pro potenciální investory. ■
Pokud obec uvažuje o zvýšení atraktivity z pohledu podnikatelů-investorů, může se obrátit na regionální kanceláře CzechInvestu. Státní agentura disponuje nejen vlastními nástroji, jak obcím pomoci, ale je součástí sítě partnerů, kteří se tímto tématem zabývají. Více na www.czechinvest.org/cz/Kontakty/Regionalni-kancelare. |
Zdroj foto: OÚ Bolatice, MÚ Moravský Krumlov, FB Zámek Moravský Krumlov, FB Infocentrum Aš/ Josef Chrástka, Město Aš
Zajímavé odkazy
Vznik webové stránky www.kvalitavs.gov.cz byl realizován z finančního příspěvku Fondů EHP a Norska, konkrétně programu Řádná správa.