Ministerstvo vnitra - Odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy
náměstí Hrdinů 1634/3
140 21 Praha 4
Vyšlo v č. 9/2024
Miroslav Scheiner oživil společně s dalšími partnery akci URBIS v Brně, kterou přirovnává k „znovuzrození fénixe z popela“. Letošní ročník propojil inovační projekty, odborníky a zástupce měst a obcí v oblasti Smart Cities. Diskutovali jsme o chytrých městech, inovačních výzvách a dalších projektech na obzoru.
Věnujete se chytrým městům už pět let a pracoval jste i na prezentaci pro EXPO v Dubaji. Odkud čerpáte pro svou práci v této oblasti inspiraci?
Je to především díky povaze mé práce v sekci Evropské unie a zahraničního obchodu na Ministerstvu průmyslu a obchodu, která mi poskytuje přístup k důležitým mezinárodním akcím, informacím i klíčovým hráčům. To mi dává široký přehled o tom, co se děje nejen u nás, ale i v různých evropských zemích a ve světě. Podstatnou částí mé práce je představovat schopnosti České republiky v zahraničí a vyzdvihovat perspektivní firmy, řešení a příklady z našeho prostředí. Spolupracuji proto s oborovými asociacemi, inovačními centry, rozvojovými agenturami a univerzitami, kde vznikají zajímavé projekty, které můžeme přenášet i na mezinárodní úroveň. A to jsou zase takové rybníčky, ze kterých se dá sbírat skvělá inspirace i uvnitř našich hranic. Ve výsledku jde tedy o průnik globálních trendů a rodících se domácích inovací.
Které země v zahraničí vynikají v oblasti chytrých řešení?
Tohle je téma, o kterém by se dalo mluvit hodiny, a tolik času nemáme. Vyzdvihl bych tedy jen ty nejmarkantnější příklady, což jsou za mě Finové a Nizozemci.
A důvod? Mají třeba lepší legislativu nebo výhodnější podmínky pro investice?
Právě to není ani tak o legislativě nebo investicích. Klíčové je spíše nastavení společnosti – ten správný „mindset“ a schopnost spolupráce napříč sektory a úrovněmi. U nich nehraje prim individuální zájem a konkurence; místo toho umějí těžit ze spojování sil a schopností více aktérů při jasném rozdělení rolí. A typicky v tomto jsou dokonalí Finové. Mají důmyslné systémové nastavení postavené na „Strategii šesti měst“, kdy se jednotlivé finské regiony a města specializují na rozvoj konkrétních kompetencí, a ty si následně sdílejí ve skvěle fungující síti. Na rozdíl od nás, kde si zpravidla neumíme definovat priority a dohodnout se. Potom se každý snaží dělat všechno sám a vede to k tomu, že jsme ve všem průměrní. Finský model je zároveň vzorem fungování inovačního ekosystému na principu zvaném „quadruple helix“. Ten je o tom, že akademická sféra, průmysl, veřejná správa a občanská společnost pracují na řešení společenských výzev ruku v ruce. A zároveň se přitom nebojí experimentovat, proto u nich najdete i řadu testovacích prostředí. Ve výsledku když přijedete do Finska, nemáte pocit, že vás hned něco „chytrého“ uhodí do očí ve smyslu nějaké supermoderní technologie. Jejich chytrost je o mentálním a procesním nastavení, které přináší schopnost efektivně řešit jakékoliv nové výzvy. Mají zkrátka systém, který jim umožňuje rychle nalézt, testovat a dostat do praxe potřebná řešení a mimo jiné, pružně aktualizovat legislativu a podmínky pro investice. To dává Finům obrovskou konkurenční výhodu.
Myslíte, že našim městům chybí právě sdílení?
Určitě je to jedna z oblastí, kde máme velký potenciál pro zlepšení. Ale objektivně chybí i kapacita pro rozvoj inovací. Zatímco Finové mají něco přes 300 obcí, my jich máme při dvojnásobné populaci asi 6 250. O to více potřebujeme mít funkční ekosystém a v něm intenzivně spolupracovat.
Ale máme přece národní Koncepci Smart Cities i metodiku, která by měla městům ukázat cestu, jak na to…
Národní koncepce Smart Cities je rozhodně dobrým a žádoucím základem pro města a obce, které chtějí něco dělat pro opravdu systematické zlepšování života svých obyvatel. Je to výchozí bod, který jim pomůže pojmout koncept Smart Cities v plné šíři a ve všech souvislostech a díky tomu odlišit řešení, která jsou skutečně „chytrá“ a která se tak jen netváří. Nedávno jsme si dělali rešerši, z níž mimo jiné vyplynulo, že v Česku vůbec nemáme jednotné pochopení toho, co Smart Cities znamená. Bez společného základu je pak skoro nemožné rozvíjet efektivní spolupráci. Mít národní koncepci je tak velká výhoda a mezinárodně to není běžné. Teď už je jen potřeba, aby si ji zástupci měst, obcí a institucí nastudovali, a hlavně jsme konečně napřeli síly do implementace. To je oblast, ve které se musí Česká republika zlepšit. O úspěšnosti koncepcí a strategií totiž rozhoduje právě jejich přetavení do praxe. Jedná se o odrazový můstek a k realizaci těch dalších kroků potřebujeme dostatek odvahy.
Mnoho obcí váhá a chybuje právě v této fázi?
Jak jsem zmiňoval, je tu velký kapacitní problém. Strach z chyb je ale také významný faktor. Je to něco, co se nás v Česku drží a co máme hluboko zakořeněno asi i kvůli naší historické zkušenosti. Problém je, že inovace bez chyb nejsou možné. Chyby jsou přirozenou součástí vývoje; devětkrát můžete selhat, ale desátý pokus může přinést průlomové řešení, a právě kvůli němu to celé děláte. To je mentalita, kterou si musíme osvojit, pokud chceme skutečně pokročit ve Smart Cities a prosperovat.
Jak se může starosta orientovat v tom, které inovace jsou skutečně přínosné? Pomáhá sdílení dobré praxe?
Určitě, sdílení dobré praxe je klíčové. Základní pravidlo je nevymýšlet kolo. Spousta řešení už někde funguje a stačí je jednoduše replikovat. Prvním krokem je tedy otevřít oči a rozhlédnout se kolem sebe. Právě proto jsme znovu oživili platformu jako URBIS – aby se lidé mohli společně sejít na jednom místě a předat si zkušenosti a inspiraci. A tím ve výsledku ušetřili spoustu času a energie.
Je náročné přesvědčit starosty, aby do pilotních projektů vůbec šli?
Můj názor je, že pilotní projekty by se měly realizovat jen s těmi, kteří jsou motivovaní a už žádné přesvědčování nepotřebují. Lámat někoho na sílu nemá smysl – takový projekt má pak mnohem menší šanci na úspěch. Vždy se najdou „ostrůvky pozitivní deviace“, a právě ty je třeba podporovat v jejich snažení a vytvořit tím inspirativní příklady pro ostatní. V Evropě se tomu říká „lighthouses“ – majáky dobré praxe. Je to zároveň nejlepší model pro naši práci na národní úrovni. Nemáme kapacitu na to, abychom pomáhali plošně.
Můžete uvést příklad, kde jste úspěšně nabídli inovativní řešení k problému ve městě a zapojili do něj místní radnici?
Těch příkladů zatím není mnoho, ale nejvíce času jsme zatím věnovali Bystřici na Benešovsku.
Jak jste se k Bystřici dostali?
K Bystřici jsme se dostali díky jejich zapojení do projektu Interreg s DEX Innovation Center. Zaujalo nás, že malé město jako Bystřice se pustilo do mezinárodní spolupráce, čímž si buduje chybějící kapacity a přístup k důležitým informacím. Po několika setkáních jsme se s kolegou Janem Bízikem, který vede Mobility Innovation Hub CzechInvestu, rozhodli podpořit jejich rozvoj. Z diskuse o dílčích řešeních jsme se posunuli k širší socioekonomické transformaci s cílem tvarovat místní ekonomiku a podnikatelské prostředí, aby se Bystřice stala atraktivním místem pro inovativní firmy a kvalitní život.
V Bystřici jste šli do detailního rozvoje města, ale co nějaká ta dílčí řešení?
Projekt PROMOTER, který nás propojil, se věnuje mobilitě a energetice. Starosta Bystřice akcentoval problém sídelní roztříštěnosti, kdy město tvoří vícero špatně propojených osad. Organizace hromadné dopravy v takto rozptýlené oblasti je obtížná a nákladná a vede k nadužívání individuální automobilové dopravy. Doporučili jsme proto nasazení poptávkové MHD, která by efektivně obsluhovala tento mikroregion a umožnila lidem z odlehlých osad dostat se „na zavolanou“ na hlavní dopravní uzly, odkud mohou pokračovat například vlakem do Prahy. V další fázi se pak do dialogu zapojila i česká startupová firma na poptávkovou dopravu a aktuálně již s Bystřicí realizují první pilotní projekt.
Snažíte se také podpořit Liberec v jeho účasti v Misi EU pro klimaticky neutrální a chytrá města. Proč?
Naše podpora pro Liberec je stále v začátcích a zdaleka nedosahuje potřebné úrovně. Liberec je totiž jediné české město zapojené do této evropské iniciativy. Ve srovnání s ostatními státy jsme na úplném chvostu a reálně hrozí, že nám v adaptaci na klimatickou změnu ujede vlak a nebudeme mít vlastní konkurenceschopná řešení. Mise EU je uzel, kterým tečou informace, finance a know-how, a my v Česku stojíme dost mimo. Až na nás klimatická změna zatlačí více a my najednou budeme muset zajistit v krátkém čase plošná opatření, bude pozdě zjistit, že nemáme co škálovat – proto má Liberec pro Česko životní význam.
A co tedy pro Liberec děláte?
Nejprve jsme se s kolegy z Ministerstva pro místní rozvoj a dalších resortů vydali do Liberce na společnou misi, abychom poznali potřeby a problémy města. Kolegové z MMR hned začali hledat cesty, jak vytvořit na národní úrovni expertní strukturu, která by Liberec a později další města v tomto náročném úkolu metodicky i projektově prováděla. Za náš resort je ta pomoc zejména o aktivizaci ekosystému – aby klíčoví hráči a firmy s inovativními řešeními zapojili své schopnosti a vyhledávali Liberec jako svou prioritní laboratoř.
Už jste zmínil oživení veletrhu a konference URBIS. Čemu se nyní nejvíce věnujete?
Po URBIS se zaměřujeme na Smart City Expo World Congress v Barceloně, největší světovou událost v oblasti chytrých měst. Poprvé bude mít Česká republika oficiální národní účast, nikoliv jen zastoupení jednotlivými městy, zejména Prahou. Díky koordinaci mezi Ministerstvem pro místní rozvoj a Ministerstvem průmyslu a obchodu jsme tuto akci zařadili do proexportního programu „České oficiální účasti“. V souladu s novou Exportní strategií ČR 2023–2033 je tato účast klíčovou iniciativou pro letošní rok s cílem zviditelnit ČR a podpořit expanzi našich inovativních firem v oboru chytrých měst.
Takže v Barceloně bude vaše největší letošní expozice. Která města se toho účastní?
Je to tak. Naše účast na Smart City Expo World Congress bude letos dosud nejrozsáhlejší. Na ploše 300 m2 plánujeme prezentovat 25 českých firem spolu se třemi městy – Prahou, Brnem a Plzní. Navíc jsme přizvali právě i Liberec jako pozorovatele. Posílení zapojení měst do mezinárodního dění a sítí je další z našich forem podpory. Tak totiž můžou navázat cenná partnerství, získat důležité informace pro účast v projektech a tím také otevřít nové cesty k financování. Věříme, že v roce 2025 budeme mít českých měst na palubě ještě více. ■
foto: Marika Vitnerová, Vladimíra Kosová
Zajímavé odkazy
Vznik webové stránky www.kvalitavs.gov.cz byl realizován z finančního příspěvku Fondů EHP a Norska, konkrétně programu Řádná správa.